Ana içeriğe atla

Netflix, ilk izlenimler

Leiden, Hollanda 2015
1998 yılından bu yana yayıncılık dünyasında mühendis olarak çalışıyorum. Sektörün farklı bölümlerinde görev yaptım. Bilgi teknolojileri bölümünde şebeke mühendisliği ilk projemdi. Ardından stüdyoda, rejide teknik yönetmenlik ve onu izleyen on iki yıl süresince araştırma - geliştirme mühendisliği. Son beş yıldır, neredeyse tamamını kendi bütçem ile karşıladığım seyahatler ve toplantılar, konferanslar... Sonunda, 2013 yılında bu yazımda blogda adını geçirdiğim Netflix hizmetine ülkemizden de erişebiliyoruz. Hepimize ve tüm sektöre hayırlı olsun.

Öncelikle, çeşitli yerlerde okuduğum bir iki yanlış anlamayı düzelterek başlayayım. Bu yazımda, bilinenleri tekrardan kaçınacağım. Bu yüzden, yazı içerisinde bir çok bağlantı olacak. Kıymetli sektör çalışanı blog yazarlarının, çok sağlam yazıları var. Mutlaka okumalısınız eğer tüm süreci anlamak istiyorsanız. Benim yorumlarıma geçmeden bu bağlantıları sıralayayım:

İlk bağlantı, kendime torpil geçeyim, kendi blogumdan: 2011 tarihli bu yazı, OTT nedir sorusuna kısa ve sektör açısından etkilerine odaklanmış bir yazıydı. OTT konusunu anlamak, Netflix'i anlayabilmek için bir ön koşul.

İkinci bağlantı gene OTT konusunda. Bu kez bir dizi yazının bağlantısını paylaşmak istiyorum. Yazarı Uygar Boynudelik. Uygar, 2012 tarihli dört yazılık, kendisi gibi dört dörtlük bir değerlendirme yazmıştı OTT üzerine. Aşağıdaki bağlantı, yazı dizisinin sonuncusuna ait. Bu son yazıda, diğer üç yazının da bağlantısı mevcut. Bence birincisinden başlayın, bu son yazının bağlantısı üzerinden, sırayla devam edin. 

Üçüncü bağlantı, bir kez daha OTT üzerine. Bu kez çok daha güncel, Kasım 2015 tarihli bir yazıyı dikkatlerinize sunmak istiyorum. Yazarı Demet Çakır. 

Bu üç bağlantıdaki yazıları okuduysanız devam edebiliriz. Artık, Netflix aslında Türkiye'ye gelmedi, hizmetine biz de erişebiliyoruz hepsi bu demezsiniz sanırım. Eğer bu tespiti yaparken, daha bu gördüğümüz bir şey değil. Hele yerli içerik de sunmaya başlasınlar asıl o zaman sen seyreyle medya dünyasını diyorsanız elbette ona sözüm yok. Zaten yazının devamında bu süreci irdelemeye çalışacağım. 

Kendi değerlendirmelerime geçmeden önce izninizle, son bağlantı paylaşımını da yapayım:
Tivilogy'i takip etmiyorsanız çok şey kaçırıyorsunuz demektir. Ülkemizde medya dünyasının, özellikle teknik bölümünde, neler oluyor, neden oluyor ayrıntılı bilgiler paylaşıyorlar...

Gelelim sadede. Netflix, dönüştürür. Girdiği pazarlara etkileri büyük oldu. Artık bağlantı paylaşmayacağım ancak google'a netflix tv market change yazdığınızda karşınıza çıkacak yazılara da bakmanızı rica edeceğim. 

Bendeniz de sektörde 20 yıla yaklaşan deneyimlerimin ışığında iki kelime ile durumu özetlersem: Netflix, değiştirecektir. Neyi, nasıl ve neden sorularının yanıtlarını ikinci yazıya bırakıyorum...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Televizyon Öldüren Eğlence / Neil Postman

Amerikalı yazar ve medya teorisyeni Neil Postman'ın 1985'te kaleme aldığı ünlü eseri Amusing Ourselves to Death, Osman Akınhay'ın çevirisi ile Ayrıntı yayınlarından çıkmış. İlk baskısı 1994 yılında yapılan kitabın benim okuduğum 2010 yılında yapılan 3. baskısıydı. Geniş kaynakça ve dizini ile birlikte 195 sayfalık kitap iki ana bölümden oluşuyor. İlk bölümde televizyona gelinceye kadar iletişim dünyasının geçirdiği evreler ve her yenilik ile günlük yaşamdaki değişiklikler irdeleniyor. İnsanların sadece yakın çevrelerinde olup bitenden haberdar oldukları, şehrin, ülkenin ve dünyanın geri kalanından bihaber oldukları dönemleri hayal etmek bile zor günümüzde. Telgrafın keşfiyle işler değişmiş. 27 Mayıs 1844'te Amerika'da ilk telgraf hattının kurulmasından yalnızca dört yıl sonra Associated Press'in kurulmasıyla "bütün ülkede hiçbir yerden gelmeyen, özel olarak hiç kimseye hitap etmeyen haberler ağır basmaya başladı" (s.80)
Postman, günümüzden 25 yıl önce y…

Net olan tek şey: Netflix değiştirir

Sektör etkinliklerini 2011 yılından bu yana takip eden birisi olarak Netflix'in Türkiye pazarına girişini, uzunca bir süredir bekliyordum. 2013 yılında Londra ve Talin'de takip ettiğim iki sempozyumda da en çok konuşulan konu Netflix'ti. Aslında Netflix ile ilgili ilk yazımı, Avrupa'da esen OTT rüzgarını değerlendirdiğim 2011 yılında yazmışım
2013 yılında, televizyon yapımları için verilen ödülleri toplayan House of Cards da Netflix için üretilen bir içerikti. Belki haber bundan ibaret olsa, televizyon dünyası açısından çok önemli olmayabilir. Sonuçta Digitürk'ün platform kanalı için ürettirdiği Bir Erkek Bir Kadın adlı uyarlama da çok tuttu örneğin. Ancak House of Cards, TV pazarını ve işleyişini kökten sarsıcı özellikler taşıyordu. Öncelikle, yapımcıları dizideki ilişkiler ağının bir pilot bölümde anlatılamayacak kadar karmaşık olduğunu bu yüzden bir sezon için sipariş verilmesini istediler, pilot bölüm olmaksızın. Ülkemizdeki işleyişin ayrıntılarını tam bilmiyo…

Çocuk Davamız 1 / Kazım Karabekir

Ankara'da sahaf denilince pek akla gelmez Küçükesat tarafları. En bilindik mekanlar Kızılay'daki pasajlar olsa da aslında Küçükesat, kitap meraklıları için önemli adresler barındırır. Bu adreslere başka bir yazıda değinmek üzere başlığa döneyim, bir not ekleyerek. Kazım Karabekir, Osmanlı'nın son dönemi ile Cumhuriyet'in ilk yıllarına tanıklık etmiş isimler arasında en çok anı bırakanlardan birisi sanırım. Anıların çokluğu ile 1925 - 1938 arası zorunlu yalnızlığının etkisi büyüktür gibi geliyor bana. Bu durum da ayrı bir yazı konusu olsun...
Çocuk Davamız 1, Emre yayınları'nın Cumhuriyet Tarihi Serisi'nin 9. kitabı olarak yayınlanmış. Bende 2000 yılında yapılan beşinci baskısı var. İlk baskısı ise 1995 yılında. 330 sayfalık kitap sert bir cilde sahip. Kitabın ikincisi de var. Geçenlerde bu Küçükesat civarındaki bir sahaftan Karabekir'in yazdıklarının 10 cildini satın aldım 100 TL karşılığında. Sanırım Yapı Kredi Yayınları bu eserleri yeniden düzenleyerek büy…