Ana içeriğe atla

EBU PTS 2016

2013, Aydın / Türkiye
Kısaltmalar ile konuşmaya ben de alışıyorum. Başlıktaki kısaltmanın anlamına geçmeden kısaca bir anımı paylaşayım. Üniversite yıllarında, manyetik dersinin sınavında bir arkadaş PM nedir diye sordu, gözetmenlik yapan profesöre. Pek esprili bir hocaydı, kulakları çınlasın. Şimdi dedi, PM'in nerede kullanıldığına bağlı, ne anlama geldiği. Mesela, Prime Minister demek olabilir, ya da öğleden sonra anlamına gelebilir. Ancak, bu derste ve bahsettiğin soruda bu iki anlama da gelmiyor. 

EBU, Avrupa Yayın Birliği; PTS ise Production (Üretim) Teknoloji Semineri kelimelerinin baş harfleri. EBU'nun her yıl düzenlediği ve yayıncılık dünyasının üretim kısmına ait güncel teknolojilerin tartışıldığı bir seminer. Tahmin edebileceğiniz üzere bugüne kadar EBU binasını görmüş değilim. Haliyle PTS'e de katılmadım. Bununla birlikte, 26-28 Ocak 2016 tarihlerinde Cenevre'de düzenlenecek PTS'in programına bakıp, Avrupa'da yayıncılık dünyası neleri takip ediyor diye bir değerlendirme yazısı yazabilirim. O zaman buyurun, PTS 2016 programına yakından bakalım:

İlk gün sunumlarına bakıldığında, arşiv ve metadata ile içerik aramaları konusunda sunumlar dikkat çekiyor. Bigdata olarak adlandırılan, bilgi teknolojisi dünyasından kavramının yayıncılık için de kullanıldığını görmek ilk başta şaşırtıcı gelebilir. Ancak, tüketimin lineer'den isteğe bağlıya kaydığı gerçeği akla geldiğinde, binlerce içerikten hangisini isteyeceğini seçimde, izleyiciye yardımcı olabilmek önem kazanıyor. Metadata ve bigdata burada devreye giriyor. Gene ilk gün dikkat çeken bir başka konu Live HDR. HDR, high dynamic range kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kavram. IPhone 6 model telefon sahipleri çektikleri fotograf karelerinden aşina oldukları görüntüleri TV ekranlarında da görebilecekler HDR ile. Daha geniş bir aydınlık penceresinde ayrıntıları görebileceğiz. Stadyum üzerinde kuvvetli bir güneş varken saha içerisine düşen tribün gölgesinde bile topu ve oyuncuları seçebileceğiz örneğin. Bir bakıma 4K'yı 2160p'den öteye taşıyacak bir özellik. 

İkinci gün, sanal gerçeklik konusuna ayrılmış bir yarım gün ile başlayacak. Sanal gerçeklik, yayıncılığın bir çok alanında kullanılacak gibi görünüyor. Gelişen IT tabanlı sistemler ve grafik güçleri, farklı açılımlara olanak tanıyor. Bir başka önemli konu, ses teknolojilerindeki gelişmeler. Nesne yönelimli ses, yakın geleceğin sıcak konularından. Maç izlerken spiker sesi ile tribün sesinin seviyelerini evde ayarlayabilmemize olanak sunacak Object Oriented Sound. Bugünden yarına olacak bir şey değil elbette. Henüz 5.1 ile kodlanmış sesli yayının bile nadiren yapıldığı düşünüldüğünde OOS, geleceğin teknolojisi denebilir. Loudness, ülkemizde hiç dikkat edilmeyen bir başka konu. EBU'nun konu hakkında bir tavsiyesi var. Stüdyolar IP tabanlı hale gelecek. Bu konuya dair bir kaç sunum olacak. SDI'dan IP'ye dönüşüm bugünden yarına olmayacak ancak geleceğin ne olduğu bugünden belli. 

Son gün ise iş akışları ve UHD konularına ayrılmış. HbbTV de sunumlar arasında. Olur da etkinliğe gitme olanağınız olursa diye kayıt ve program bilgilerini aşağıdaki bağlantıda bulabileceğinizi belirteyim:

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Televizyon Öldüren Eğlence / Neil Postman

Amerikalı yazar ve medya teorisyeni Neil Postman'ın 1985'te kaleme aldığı ünlü eseri Amusing Ourselves to Death, Osman Akınhay'ın çevirisi ile Ayrıntı yayınlarından çıkmış. İlk baskısı 1994 yılında yapılan kitabın benim okuduğum 2010 yılında yapılan 3. baskısıydı. Geniş kaynakça ve dizini ile birlikte 195 sayfalık kitap iki ana bölümden oluşuyor. İlk bölümde televizyona gelinceye kadar iletişim dünyasının geçirdiği evreler ve her yenilik ile günlük yaşamdaki değişiklikler irdeleniyor. İnsanların sadece yakın çevrelerinde olup bitenden haberdar oldukları, şehrin, ülkenin ve dünyanın geri kalanından bihaber oldukları dönemleri hayal etmek bile zor günümüzde. Telgrafın keşfiyle işler değişmiş. 27 Mayıs 1844'te Amerika'da ilk telgraf hattının kurulmasından yalnızca dört yıl sonra Associated Press'in kurulmasıyla "bütün ülkede hiçbir yerden gelmeyen, özel olarak hiç kimseye hitap etmeyen haberler ağır basmaya başladı" (s.80)
Postman, günümüzden 25 yıl önce y…

Net olan tek şey: Netflix değiştirir

Sektör etkinliklerini 2011 yılından bu yana takip eden birisi olarak Netflix'in Türkiye pazarına girişini, uzunca bir süredir bekliyordum. 2013 yılında Londra ve Talin'de takip ettiğim iki sempozyumda da en çok konuşulan konu Netflix'ti. Aslında Netflix ile ilgili ilk yazımı, Avrupa'da esen OTT rüzgarını değerlendirdiğim 2011 yılında yazmışım
2013 yılında, televizyon yapımları için verilen ödülleri toplayan House of Cards da Netflix için üretilen bir içerikti. Belki haber bundan ibaret olsa, televizyon dünyası açısından çok önemli olmayabilir. Sonuçta Digitürk'ün platform kanalı için ürettirdiği Bir Erkek Bir Kadın adlı uyarlama da çok tuttu örneğin. Ancak House of Cards, TV pazarını ve işleyişini kökten sarsıcı özellikler taşıyordu. Öncelikle, yapımcıları dizideki ilişkiler ağının bir pilot bölümde anlatılamayacak kadar karmaşık olduğunu bu yüzden bir sezon için sipariş verilmesini istediler, pilot bölüm olmaksızın. Ülkemizdeki işleyişin ayrıntılarını tam bilmiyo…

Çocuk Davamız 1 / Kazım Karabekir

Ankara'da sahaf denilince pek akla gelmez Küçükesat tarafları. En bilindik mekanlar Kızılay'daki pasajlar olsa da aslında Küçükesat, kitap meraklıları için önemli adresler barındırır. Bu adreslere başka bir yazıda değinmek üzere başlığa döneyim, bir not ekleyerek. Kazım Karabekir, Osmanlı'nın son dönemi ile Cumhuriyet'in ilk yıllarına tanıklık etmiş isimler arasında en çok anı bırakanlardan birisi sanırım. Anıların çokluğu ile 1925 - 1938 arası zorunlu yalnızlığının etkisi büyüktür gibi geliyor bana. Bu durum da ayrı bir yazı konusu olsun...
Çocuk Davamız 1, Emre yayınları'nın Cumhuriyet Tarihi Serisi'nin 9. kitabı olarak yayınlanmış. Bende 2000 yılında yapılan beşinci baskısı var. İlk baskısı ise 1995 yılında. 330 sayfalık kitap sert bir cilde sahip. Kitabın ikincisi de var. Geçenlerde bu Küçükesat civarındaki bir sahaftan Karabekir'in yazdıklarının 10 cildini satın aldım 100 TL karşılığında. Sanırım Yapı Kredi Yayınları bu eserleri yeniden düzenleyerek büy…